@article{oai:nufs.repo.nii.ac.jp:00000867, author = {MARTINSON, Lars}, issue = {26}, journal = {長崎外大論叢, The Journal of Nagasaki University of Foreign Studies}, month = {Dec}, note = {This paper examines positional tendencies for illustrated depictions of faces found in fourteen Japanese EFL elementary textbooks. This analysis uncovered significant differences in how these images tend to manifest on the left- and right-hand sides of two-page spreads. It is argued that this may reflect different presentational strategies employed by textbook publishers for the early and late stages of a lesson and that this apparent systematicity may suggest some form of “visual grammar” that constrains how pedagogic images tend to be positioned. 本論文では、日本の小学校の英語教科書14冊に掲載されている顔のイラストの位置的な傾向を分析した。その結果、見開きページの左側と右側で、顔写真の位置関係に大きな違いがあることが判明した。この事実は、授業の初期と後期で教科書出版社が採用する視覚戦略の違いを反映している可能性がある。またこの明らかな系統性は、教科書における画像やイラストなどの配置を制約する何らかの「視覚文法」の存在を示唆している可能性がある。}, pages = {41--54}, title = {Positional Tendencies of Illustrated Faces in EFL Textbooks}, year = {2022} }