@article{oai:nufs.repo.nii.ac.jp:00000613, author = {PECK, Marshall Wayne}, issue = {22}, journal = {長崎外大論叢, The Journal of Nagasaki University of Foreign Studies}, month = {Dec}, note = {Since Meyer and Land (2003) first posited the idea of threshold concepts, it has been applied to many different disciplines from economics and physics to mathematics and engineering as an interdisciplinary tool for defining keys to learning. However, very little has been written to apply threshold concepts to the field of language learning, specifically in English for Speakers of Other Languages (ESOL). This is important because, unlike other disciplines, foreign-language learning and teaching requires ideas (grammatical concepts, culture, etc.) to be communicated through the language being learned, and the areas covered by threshold concepts can sometimes be tricky to see. Even very experienced ESOL instructors may fail to foresee students’ difficulties in learning certain key concepts. Moreover, these cannot simply be dropped from the curriculum nor skirted over blithely but must be identified and incorporated with considerable effort. Only through this process are language students able to make the cognitive leaps required to progress in English-language studies. While threshold concepts are certainly not the primary focus of our curriculum, identifying them and taking special care in the teaching of them remains pertinent to designing “developmentally-appropriate instruction” that assists learners in the “epistemological transformation” that is required in many aspects of English-language learning (Timmermans, 2010, p.16). This paper will explore ways in which the principle of threshold concepts may be applied to ESOL instruction in higher education to help teachers and learners overcome obstacles that are key to language acquisition.  メイヤーとランドによって初めて提示された“ものの見方を変えるコンセプト(threshold concepts)” は、効果的な学習ツールとして、経済学や物理学、数学、工学など複数の異なる分野にまたがって適用されてきた。しかし、言語学習の領域、特にESOL(英語を母語としない人たちのための英語)の分野では、ほとんど用いられていない。“ ものの見方を変えるコンセプト” はESOL でこそ重要だ。なぜなら外国語の学習者は他の分野の学習者と違い、文法や文化などの概念を、言語を学ぶ過程の中で習得していくことを求められるからである。しかし、“ものの見方を変えるコンセプト”が適用可能な領域は分かりづらい。経験豊かなESOL 講師でも、生徒が理解に苦労する概念を予測できないことが多々あるが、簡単にカリキュラムに組み込むことなど不可能だ。注意深い観察により、鍵となる概念を識別することが必要なのである。そうすれば、生徒たちは英語学習の中で必要とされる認識能力を飛躍的に伸ばすことができる。現在のカリキュラムでは、“ものの見方を変えるコンセプト”は全く重要視されていない。しかしそれを特定し注意深く指導することで、学習者は英語学習の様々な側面で必要とされる“ 認識論的転換”を得ることができる。そして、それが“ 発達上適切な教育”のデザインに寄与することにつながる。 今論文では、ESOL 高等教育に適用できるであろう“ ものの見方を変えるコンセプト” の原理を示し、学習者の言語習得を阻む障壁を超える助けとなるものを提示したい。}, pages = {131--143}, title = {Threshold Concepts in the Higher Education ESOL Classroom: Overcoming Epistemological Barriers in Teaching and Learning}, year = {2018} }