@article{oai:nufs.repo.nii.ac.jp:00000594, author = {KUSABA, Krishan}, issue = {21}, journal = {長崎外大論叢, The Journal of Nagasaki University of Foreign Studies}, month = {Dec}, note = {Abstract The research on students of their post-English placement test attitudes has not been extensively explored; therefore, this paper aims to explore student’s attitudes towards placement test results. It also aims to gain an insight into how these results have influenced their general attitudes towards their studies within their assigned classes. 65 students responded to a questionnaire, using a Likert scale, that questioned their attitudes towards each of the classes for the four skills and grammar that they were placed into and whether they were content with their placement. The outcome of the research was that the surveyed population were content overall with their assigned classes, felt motivated to study and had positive feelings towards their classes and studies. However, it also highlighted that the number of those who agreed with their assigned class levels for receptive skills was much larger than those for productive skills. This means that slight amendments may need to be made to the testing process. 概要 これまで、英語のプレイスメントテストに対する学習者の意識を扱った研究はあまりなされてこなかった。本論文は、プレイスメントテストの結果に対する学習者の反応を調べることを目的としたものである。また、本論文では、指定されたクラスにおいてプレイスメントテストの結果が一般的学習態度にどのような影響を与えたかについても考察を行う。調査にはリッカート尺度が用いられ、65名の生徒に対して、指定された4技能のためのクラスと文法のためのクラスそれぞれにおいて、どのような態度で授業に臨んでいるか、また、プレイスメントテストそのものをどの程度満足しているか、の質問がなされた。調査の結果、概して、学生がプレイスメントテストによるクラス指定に満足しており、それぞれのクラスや勉強内容を好意的に捉え、意欲的に取り組んでいることが明らかになった。 しかしながら、同時に、プレイスメントテストによるクラス指定の満足度は産出中心の授業より理解中心の授業においてかなり高く、プレイスメントテストに若干の修正が必要となってくることが浮き彫りとなった。}, pages = {49--59}, title = {Students’ Attitudes Towards English Language Placement Tests}, year = {2017} }